Je bent al een hele tijd ondernemer en hebt in het begin een bedrijf ingeschakeld om je branding te laten maken. Je had het eerst zelf geprobeerd, maar kwam er achter dat je toch beter iemand kon gaan inhuren hiervoor. Super goed! Want je branding is zo belangrijk, alleen nu ben je een aantal jaar verder en je voelt dat je toe bent aan iets nieuws. Die oude beelden passen niet meer en zijn al zo vaak gebruikt. Over de kleuren ben je nog steeds super tevreden! En zo niet? dan kan je die natuurlijk ook “gewoon” aanpassen...
Welke aspecten maken je branding succesvol?
Laat ik bij het begin beginnen. Je branding is namelijk succesvol wanneer het consistent, onderscheidend en relevant is. Als je bij. op social media een bedrijf tegenkomt die je interessant vindt, je gaat kijken op de website, en je ziet vervolgens totaal andere kleuren, foto’s, lettertype etc. dan krijg je het gevoel dat het niet klopt. Dit komt niet herkenbaar over en je gaat twijfelen of je wel goed zit. Dit wil je natuurlijk niet hebben!
Wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt is onderscheidend zijn. Jouw doelgroep krijgt zoveel te zien online, dat als je het net wat anders doet dan “de rest”, je automatisch op gaat vallen. Hoe ben je nu onderscheidend? Door jezelf te zijn!
Sinds ik echt 100% mezelf laat zien online, merk ik dat ik zoveel meer leuke klanten krijg. Ze komen bijna vanzelf naar mij toe en ik heb vaak meteen een klik met ze. Dat komt omdat ik, door mijzelf te laten zien hoe ik ben, de mensen automatisch afstoot die geen klik met mij gaan hebben.
Waarom is het tijd voor nieuwe foto’s als je bedrijf groeit?
Eigenlijk vind ik dat je minimaal 2x per jaar nieuwe foto’s moet laten maken voor je bedrijf. Je producten of diensten veranderen regelmatig, jijzelf verandert, de seizoenen veranderen en zo kan ik nog wel even door blijven gaan over wat er allemaal verandert.
WIj mensen zijn visueel ingesteld en verwerken beelden 60.000x sneller dan teksten. Zodra wij een foto zien, krijgen we een gevoel. Als je een foto plaatst in de winter van afgelopen zomer, dan klopt dat gevoel niet. Je komt daardoor minder betrouwbaar over, omdat het gevoel niet klopt. Het is dus super leuk als je jouw foto’s en uitstraling op je website aanpast aan de seizoenen.
De seizoenen zijn één voorbeeld, maar zo werkt het ook met beelden als je bedrijf groeit. Op een bepaald moment in je bedrijf laat je foto’s maken. Op dat moment heb je de uitstraling die bij dat moment past, maar als je gaat groeien krijg je misschien ook wel een andere visie. Daarbij horen dus ook krachtigere en sterkere foto’s. Misschien was je een jaar geleden nog helemaal niet zo authentiek als dat je dacht. Misschien ben je veel afgevallen of juist aangekomen? Ja, ook dan mag je nieuwe foto’s laten maken, want hoe vreemd is het als je iemand online ziet en vervolgens offline afspreekt en diegene lijkt niet meer op de foto’s die jij de hele tijd voorbij ziet komen? Dat is dus niet alleen met daten zo, dit werkt ook zo in je bedrijf.
Nu je dit weet
Weet je ook hoe je jouw branding opfrist als je al een hele tijd aan het ondernemen bent. Je kunt aan de slag gaan met je kleuren, lettertype etc, maar om te beginnen kun je ook nieuwe foto’s laten maken. Dit doet namelijk al heel veel met je branding. Kijk dan ook naar waar je de foto’s voor gaat gebruiken. Alleen voor je website? of ook social media? Want beelden voor je website zijn weer anders dan voor social media. Op social media vertel jij een verhaal in de caption, als je daar een beeld bij plaatst wat super sterk is, dan gaat jouw content het zoveel beter doen. Sinds ik weer nieuwe foto’s heb waar ik echt mezelf ben, vliegt mijn bereik weer omhoog.
Dit gun ik jou ook, want je hoeft niet stil te staan bij waar je nu bent. Je mag blijven groeien. Ook als je al zoveel jaar bezig bent, juist dan!
Benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Check mijn fotografie of plan een kennismaking in.